Dag 1 - zat

8 oktober 2016 - Hastière, België

Om half 7 werd ik wakker...dat was me nog een beetje te vroeg dus ik krulde me nog even op. Om half 8 werd ik weer wakker. Opgestaan..genietend, meteen al. Rond half 9 werden de broodjes bezorgd (!) en kon ik lekker ontbijten. Tegelijkertijd pluisde ik door de kaart met wandelingen die ik bij de receptie had gekocht.
Mijn chalet ligt aan de onderste rand van het park. Op de kaart zag ik dat ik dus van heel vlakbij het huisje de trappen naar de Maas kon afdalen en vandaar een wandeling kon doen.
De trappen had 178 treden, vrij stijl naar beneden, naar de Maas. Van daaruit begon een smal bospad langs de Maas richting Hastière. Kaiju blij, ik blij. Het pad liep het hele stuk echt vlak aan de Maas totaan Hastière. Hastière is de naam van de gemeente waaronder ook Blaimont valt. Het kleine dorpje is opgedeeld in 2 delen; Hastière-par-dela aan 'deze' kant van de Maas en Hastière-Lavaux aan de andere kant.
Er was op zich weinig te zien of te doen daar maar het was toch leuk om even door beide kanten heen te lopen. Op de brug tussen de 2 delen zag ik een grote groep Canadese ganzen aan komen vliegen om vervolgens te landen op de Maas. Dit zorgde voor mooie foto's!
Langs de andere kant van de Maas weer richting Blaimont. Ik had vanaf de ene kant gezien dat er nog een brug naar deze kant was maar wat ik niet had gezien was dat de brug alleen bereikbaar was via een soort van aanlegsteiger die ik op de terugweg juist weer redelijk over het hoofd had gezien. Toen moest ik dus weer een stukkie terug om alsnog deze steiger op te lopen om over deze sluis-brug te kunnen. Daarna over hetzelfde paadje terug als waarover ik de heenweg was gelopen. Als laatste uitdaging waren daar natuurlijk weer de 178 treden van de trap omhoog naar Parc Les Etoiles. Voordat we aan deze klim gingen beginnen, genoot ik nog even van een tal Canadese ganzen die zich ophielden bij een eilandje midden in de Maas. Deze dieren hebben een grappige manier van zichzelf wassen; koppeltje duiken in het water, pootjes de lucht in en uitschudden als ze weer bovenkomen. Erg komisch om te zien!
Toen weer lekker terug naar m'n chalet.
Het was nog vrij vroeg dus ik besloot even naar Dinant te rijden voor wat kleine boodschapjes en een simkaart voor in m'n MiFi. Dinant ligt op ongeveer 20 minuutjes van Blaimont. Leuk ritje en een mooi gezicht als je Dinant inrijdt en direct de Citadel op ziet doemen. Boodschapjes gedaan bij de Carrefour en door naar de Proximus winkel voor een simkaart. Daar werd ik geholpen door een zeer vriendelijk dame die samen met mij ervoor zorgde dat ik kon internetten met m'n MiFi. Daarna weer teruggereden naar Blaimont.
Ik besloot om in het restaurant van het park te gaan eten. 'La Bonne Heur'
Heerlijk gegeten en daarna weer terug naar huis.
Thuis nog ff lekker tv gekeken en om 12 uur was ik jarig! Uiteraard belde mama me en daarna m'n filmpje afgekeken en lekker naar bedje.
Ik geniet! En Kaiju ook!

1. Diel Lucas:
    10 oktober 2016
    Hoi lieverd. Heerlijk reisverslag weer en beeldend beschreven waardoor je mee wandelt met jullie. Geniet maar lekker met volle teugen. We lezen het vast wel weer. Liefs. mama
  2. Papa Lucas:
    10 oktober 2016
    Heerlijk genieten lees ik zo uit je verslagen. Ik hoop dat het weer goed blijft, zodat je de omgeving goed kunt ervaren. Geniet er van. Liefs papa