Dag 5 - wo

12 oktober 2016 - Dinant, België

Vandaag werd ik voor het eerst wakker van de wekker. Ik zet 'm elke dag om 8 uur maar meestal ben ik al eerder wakker. Ik ga ook vroeg naar bed dus 8 uur slaap lukt elke nacht wel. Ik rommel weer wat aan tot m'n broodjes worden bezorgd en dan ga ik ontbijten. Ik wil vandaag eigenlijk een soort van rustdagje maar ik wil zeker niet thuis blijven zitten. Ik besluit dat we een dagje naar Dinant gaan. Daar is genoeg te doen dus ik kijk daar wel wat het wordt.
In Dinant aangekomen ga ik ik eerst even (goedkoop) tanken => 1.37/ltr
Ik besluit om naar de Grotte la Merveilleuse te gaan. Het schijnt een van de mooiere grotten van België te zijn dus ik ben benieuwd. Honden mogen gewoon mee dus ik ben ook heel benieuwd hoe Kaiju het vindt. Daar aangekomen kijk ik wat rond in het kleine winkeltje terwijl we nog 20 minuten moeten wachten voor de volgende tour. Om 1 uur worden we, Kaiju en ik, een Belgisch stel en een Duits gezin, langs een smal pad richting de ingang van de grot geleid. We staan voor de smalle ingang en diep van binnen voel ik paniek opkomen. Ga ik hier echt in? Koude rillingen kopen over m'n lijf, het zweet breekt me uit, m'n benen beginnen trillen... Toch stap ik door het smalle poortje de grot in. Het eerste stukje is smal en laag. Ik kan nog terug... maar ik loop door...
Vanaf dat punt wordt het mooier en mooier en ik vergeet alle angst. De gids is een wat oudere man die grappig Nederlands en slecht Duits spreekt. Elke keer nadat hij wat informatie heeft gegeven en weer begint te lopen, lijkt het alsof hij een begrafenisstoet leidt. Met gebogen hoofd loopt hij stapje voor stapje door en wij met z'n 8en en Kaiju volgen hem gestaag. Kaiju vindt het niet heel geweldig want zodra we stilstaan begint hij zacht te piepen. Zijn gepiep klinkt wel mooi in de grotten, mooie akoestiek!
Op een bepaald punt zit de gids dat hij een verrassing voor ons heeft. Er hangt een vleermuis op ooghoogte naast een stalagtiet. Deze vleermuis is vroeg aan zijn winterslaap begonnen en slaapt onverstoord door. Alles bij elkaar duurt de tour een klein uurtje en zeer voldaan komen we de grot weer uit. Wel moesten we op het einde nog even 128 traptreden omhoog om uit de grot te klimmen. Kaiju is vooral heel blij dat we er weer uit zijn! Ik laat 'm nog even een plasje doen voordat we weer de auto instappen. Tijd voor de volgende stop.
Ik rij zo'n 10 minuten door naar Furfooz, een plaatsje in Valle de Lesse. Daar moet een mooi natuur reservaat zijn met een wandeling van 4.5 km. Het is niet moeilijk te vinden want de weg houdt op waar het reservaat begint. Een vriendelijk oud mannetje verkoopt me een entree ticket voor 4 euro en vraagt of ik ook een beknopte gids wil. Dat wil ik. Die kost 5 euro. Het boekje is 15 bladzijdes en ik moet er om lachen, 4 euro entree en een boekje voor 5 euro. We beginnen aan de wandeling en uiteraard moeten we eerst omhoog. We lopen langs een oud Romeins badhuis en komen aan de top. Wow, het is die 4 euro nu al dik en dwars waard. Vanaf de top kijk je op een vallei waar de Lesse doorheen stroomt. Een adembenemend uitzicht! Er staan wat overblijfselen van Romeinse bouwwerken en er is een 'trou', een spelonk met een steile trap naar beneden. Aan het einde van de trap kijk je dwars door de rotsen naar beneden naar de vallei en de Lesse. Het is een machtig gezicht gezien zo dor de rotsen heen. We lopen verder en de wandeling leidt ons langs steile rotsen en een smal pad met trappetjes. Langzaamaan dalen we af richting de Lesse en we lopen langs nog een paar 'trou-s', de ene mooier dan de andere. Uiteindelijk lopen we een heel stuk langs de Lesse en Kaiju kan weer even lekker pootje baaien. We komen weer uit bij het begin en ik heb zo'n heerlijk voldaan gevoel, wat een fantastische dag weer!!
We rijden weer richting Blaimont en eenmaal aangekomen bij het park ga ik natuurlijk weer eerst m'n ontbijtje voor de volgende dag bestellen. Eenmaal terug in het chalet eet ik al het overgebleven gourmet vlees en groenten op, kijk ik nog even tv en kruip ik weer lekker onder de wol. Morgen weer een dag en ik heb al ën plan; Han-sur-Lesse!

1. Mama:
    15 oktober 2016
    Jeetje, wat kan je toch beeldend vertellen. Heerlijk weer zo'n dag van genieten.
    Tot dag 5 !!!!!!! Love you.