Dag 3 - ma

10 oktober 2016 - Houyet, België

Ik ben al weer vroeg wakker. Dat krijg je als je vroeg naar bed gaat. Het is nog niet helemaal licht dus ik luier nog wat verder. Kaiju is, zoals elke ochtend, dolblij dat ik wakker ben. Hij knuffelt me stevig en zijn staart blijft kwispelen.
Om een uur of 8 kom ik toch maar m'n bedje uit. Keuveltijd! Keuken een beetje opgeruimd, eten voor Kaiju gemaakt, muziekje aan en koffie gemaakt. Rond kwart voor 9 wordt m'n ontbijt bezorgd. Wat een heerlijke simpele luxe is dat toch!
Tijdens het ontbijt zit ik weer met m'n neus op de wandelkaart. Deze keer vind ik het moeilijk om te beslissen want ik zoek iets spectaculairs. Ik wil bossen en riviertjes en uitzicht en... Bij aankomst had ik wat info boekjes van de receptie meegenomen. Ik kijk het boekje van Valle de Lesse even door. Daar moet ik zijn!! Vanuit Houyet beginnen er een aantal wandelingen en dat is maar zo'n 25 minuten rijden. Besloten dus!
Ik kleed me aan, pak m'n rugtas met camera, water voor mij, water voor Kaiju, m'n pain-de-chocolat (mmm), poncho (just in case), portemonnee, snoepjes voor mij, snoepjes voor Kaiju en papieren zakdoekjes.. Let's go!
De weg er naartoe is nu eens geen stuiterweg maar het rijdt redelijk smooth. Nabij Houyet wordt de omgeving steeds mooier. Daar aangekomen, parkeer ik bij Gare de Houyet, het station, waar ook de VVV zit. Ik koop een wandelkaart van de omgeving met een rijke keus aan wandelingen. Ik besluit een combi-wandeling te gaan doen. Dat is een wandeling die bestaat uit 2 wandelingen... Ik volg de ene wandeling tot een bepaald punt en dan vervolg ik mijn weg met een andere wandeling. Ik heb eerder beschreven wat voor wandeling ik wil dus er zit niks anders op. Hahaha!
Vol goeie moed beginnen we aan de wandeling.
Het begint zoals bijna alle wandelingen...omhoog! En dan weet je het al...alles wat omhoog gaat, moet uiteindelijk ook weer omlaag.
De wandeling is prachtig, wonderschoon, betoverend. Op het punt dat ik van de ene op de andere wandeling overga, is letterlijk een punt waar ik links of rechts kan. Ik kies links! Dit pad gaat het gehele stuk langs riviertje L' Iwoigne. Alsof ik in een sprookjesbos ben beland! Het is al duidelijk het begin van de herfst want er ligt een bed van bladeren op de grond. Maar gelukkig hangen er ook nog meer dan genoeg aan de bomen zodat het schouwspel van 'Indian summer'-kleuren heel goed waarneembaar is. Het riviertje is op de ene plek nog mooier dan op de andere. Kaiju stapt regelmatig even met zijn pootjes in het koude water en kijkt me dan verrukt aan! Riviertje aan mijn rechterhand en bos met de nodige watervalletjes, mos-begroeide bomen en rotsen aan mijn linkerhand. Ik kom langs een stuk waar allerlei prachtige stukken leisteen liggen en ik zoek een mooi stuk uit voor thuis.
We zijn bij een stukje aangekomen waar het bos wat open is er waar een bruggetje over het water gaat. Ik besluit dat we wel even een zitpauze hebben verdiend. Ik ga midden op het bruggetje zitten en ik kan me zo voorstellen dat als het hoog zomer was geweest, ik m'n schoenen uit had gedaan en met m'n voeten lekker in het water had gezeten. Daar is het nu net even wat te fris voor, vooral het water. Kaiju stoort zich niet aan de temperatuur van het water en banjert er heerlijk doorheen. Ik geniet van alle vogeltjes om me heen en de natuur is echt adembenemend!
Na deze heerlijke pauze lopen we door en komen we op een kruising waar de L' Iwoigne uitmondt in de Lesse. Het laatste stukje van de wandeling lopen we langs de Lesse. Na precies 10 km zijn we weer terug bij Gare de Houyet. Dit was absoluut de wandeling die ik wilde, wat een genot!
Tegen 16u waren we weer terug bij Les Etoiles. Daar meteen bij het winkeltje langs om de broodjes voor de volgende ochtend te bestellen. Ik had ook best trek dus ging ik in het restaurant even een overheerlijk Frans uiensoepje eten. Deze late lunch/vroeg diner sloot ik af met een carpaccio. Toen naar het chalet om daar een lekker bakje koffie te drinken en een warme douche te nemen. Het is op zich eigenlijk niet heel koud, gewoon wat frisjes maar na zo'n dag is een warme douche gewoon heel fijn. 's Avonds nog wat tv gekeken en rond 23u heerlijk m'n bedje ingekropen. Zzzzzzzzz...

1. Mama:
    12 oktober 2016
    Weer een mooie dag met wandelplezier en betoverende natuur, heerlijk. Tot morgen weer en voor nu lekker oogjes sluiten en snaveltjes toe. Toedeloe....mamaloe......
  2. Tante Gerrie:
    13 oktober 2016
    wat is het toch heerlijk zo'n vakantie . . . genieten van de wandelingen, relaxen, onthaasten . . . . . met volle teugen !
    ontspannende groetjes ! veel plezier
  3. Papa Lucas:
    13 oktober 2016
    Sjonge, sjonge. Zou er wel bij willen zijn. Moeten wij toch een keer naar den Belgique op vacantie!!!
    Geniet verder