Dag 2 - zon

9 oktober 2016 - Givet, Frankrijk

Goedemorgen deze morgen. Wat is er zo bijzonder vandaag? Nou, het is 9 oktober, ik ben heerlijk op vakantie en ohja, ik ben jarig! 43, of nee, voor de 15e keer 29! Ach, het is ook maar een getal. Dat blijkt wel weer want ik voel me topfit!
Ook vandaag worden mijn broodjes thuisbezorgd dus dan kan ik lekker ontbijten. Ondertussen besluit ik welke wandeling we vandaag gaan doen. Heerlijk keuvelig zo 's morgens, ontbijtje, koffietje, wandelkaartje, muziekje...op en top vakantiegevoel!
Rond half 11 rijden we naar Heer-Agimont. Hemelsbreed nog geen kilometer van het park maar aangezien het aan de andere kant van de Maas ligt en de bruggen wat beperkt zijn, rijden we er een kwartiertje over.
Daar aangekomen, parkeer ik bij het kapelletje van waaruit meerdere wandelingen beginnen. Een andere Nederlands stel uit het park met hun hond Donna komt ook net aangereden. We grappen wat over de plattegrond met routes die er hangt en Kaiju en ik beginnen aan de wandeling. Na een paar minuten worden we enthousiast ingehaald door Donna die toch wel graag even wil spelen met Kaiju. Samen rennen ze op en neer over het pad en hebben veel plezier. Het stel liep nu voorop en ik zie haar op een moment weer een stuk terug lopen. Het blijkt dat we een route aanwijzer hebben gemist. Kaart erbij, Google maps erbij, Wikiloc erbij. Het valt mee. We kunnen zelfs gewoon nog een stukje doorlopen en een ander paadje linkse pakken. Als het goed is, komen we dan weer vanzelf op het wandelpad uit. We moeten er om lachen en besluiten dat dit stukje langer deze wandeling nog beter maakt.
Op een gegeven moment horen we muziek, harde muziek, trompetten. Het komt bij een kerkje vandaan en tot onze grote verbazing staat het kerkpleintje vol met mensen met honden, paarden en ezels! Heel bijzonder... na wat rondvragen blijkt dat het gaat om een viering van Saint Hubertus. St. Hubertus, sinds de 9de eeuw patroonheilige van de jagers, wordt ook aanbeden voor het succes van de jacht en de bescherming van honden en paarden. Dus door ons foutje in de wandeling zijn we ook weer wat kennis rijker en hebben we dit unieke beeld van honden, ezels en paarden in een kerk gezien.
We vervolgen onze weg en daar waar het pad een serieuze stijging begint, lopen Kaiju en ik vooruit. We, het stel en wij, hebben duidelijk geen behoefte om de wandeling samen te doen en dat is prima.
Verder een mooie wandeling maar niet heel bijzonder. 9.7 kilometer later komen we weer terug bij de auto.
Ik besluit om door te rijden naar Givet in Frankrijk. Dit is nog maar 10 minuutjes rijden. Daar parkeer ik op het dorpsplein en lopen we richting de Maas. Gezellige zondagse drukte met toeristen, motorrijders en lokale bevolking. Het zonnetje schijnt. Ik vind dat we toe zijn aan wat drinken en wat eten. Na een klein stukje over de boulevard te hebben gelopen, ploffen we neer op een terras. Ik bestel een kop koffie en Kaiju krijgt wat water. Ze hebben Steak Tartare op de kaart...dat lijkt me een heerlijke verjaardagslunch! Ze hebben er wifi dus ik kan even genieten van alle verjaardagswensen op Facebook, messenger, WhatsApp, sms en email. Na de lunch lopen we nog even de boulevard op. Een groot fort, het fort Charlemont, staat hoog boven de Maas. We vervolgen onze weg weer terug, richting de auto en rijden weer richting Parc Les Etoiles. Daar natuurlijk weer even langs het winkeltje om broodjes te bestellen voor de volgende ochtend en dan naar het chalet.
Lekker onder een warme douche gestaan en daarna moe maar voldaan op de bank met wat lekkernijen en toastjes. Nog even verder genoten van alle verjaardagswensen en rond 23u30 naar bedje. Het was een mooie (verjaar)dag!

1. Diel Lucas:
    11 oktober 2016
    Wat een bijzondere verjaardag. Mooi is dat, de traditie die je in de dorpen, vooral op het platteland nog wordt voortgezet. Wat een spektakel hè. Blijf genieten, liefs mama.
  2. Tante Gerrie:
    11 oktober 2016
    gezellig, genoten van je verhaal ! ! groetjes, veel wandelplezier . . . .