Dag 5 - wo

17 juni 2015 - Trier, Duitsland

Rond half 9 wakker geworden. Meteen tijd voor het dagelijkse ritueel van het maken van een ontbijt voor Kaiju, bakkie koffie voor mij en een knuffie voor PussPuss, die nu al elke ochtend op me zit te wachten. Vandaag ga ik naar de oudste stad van Duitsland, Trier. Ik heb besloten om Kaiju niet mee te nemen en na het uitlaten, lijkt hem dat prima te bevallen, zo'n dagje thuis. Hij kruipt lekker op 1 van de 6 bedden waar hij graag ligt te slapen en ik vertrek.

Het zou zo'n 50 minuten rijden zijn vanwege wegwerkzaamheden onderweg. Hoe dichter bij de Moezel, hoe meer wijnranken tegen de hellingen van de heuvels. Tegen half 12 was ik in Trier. De auto geparkeerd in één van de vele parkeergarages (City-Parkhaus) en m'n Trier-avontuur kon beginnen. Via de Böhmerstrasse liep ik door de Galeria Kaufhof om op de Fleischstrasse te komen. Daarna liep ik zo op de Hauptmarkt. Een gezellig marktplein met de mooiste gebouwen en een prachtige fontein. Via de Sternstrasse stond ineens op het Domfreihof, bij de Dom van Trier en de prachtige Liebfrauenkirche.

Ik ging de Liebfrauenkirche binnen en het zag er prachtig uit. Op één of andere manier werd ik binnen ineens overmand door emoties. Heerlijk gevoel! Daarna ben ik natuurlijk ook nog de Dom ingegaan en ook deze was wonderschoon. Toen was het hoogste tijd voor een lekker bakkie koffie. Op het Domfreihof was het fijne terras van Weinstube 'Zum Domstein'  Helaas voelde ik me niet heel erg lekker. Dat was eigenlijk 'smorgens al maar na die golf van emoties was dat er niet veel beter op geworden. Anyway...er was nog het e.e.a.te zien dus na de koffie  liep ik via gezellige winkelstraat, de Simeonstrasse, richting de Porta Nigra. Deze doemde ineens op aan het einde van deze straat. Ik kreeg er een beetje hetzelfde gevoel van als toen ik in Rome ineens het Colosseum zag. De Porta Nigra is onderdeel van het Werelderfgoed, net zoals de Dom en de Liebfrauenkirche. Het is een oud Romeinse poort die tussen 160 en 200 na Chr. gebouwd werd met de stadsmuur. Het is het grootste Romeinse gebouw op Duitse grond.

Na al deze indrukwekkende geschiedenis werd het tijd om weer 'back to the future' te gaan. Shopping time!! Ff de Galeria Kaufhof in gegaan en daar geslaagd in het kopen wat een leuk shirtje en een broek. Daarna nog wat gewandeld door de winkelstraat maar aangezien ik me nog steeds niet helemaal top voelde, besloot ik maar weer de auto op te zoeken en richting Oberhambach te rijden. Rond 6 uur was ik weer terug en Kaiju en ik waren erg blij om elkaar weer te zien! Uiteraard gingen we meteen een flink stukkie wandelen en daarna nog ff een terrasje gepakt bij het restaurant van het park en daar ook maar meteen een heerlijke carpaccio met wat brood en kruidenboter gegeten.

Eenmaal thuis bleef dat rotgevoel hangen en uiteindelijk besloot ik maar gewoon om rond 22u30 naar bed te gaan. Nog wat gelezen in m'n Dan Brown en daarna in slaap gevallen.